dejan-zakic-YxcpqbuvwmE-unsplash
Dagmara Kucewicz

Dagmara Kucewicz

8 RZECZY, KTÓRE WARTO WIEDZIEĆ O STRESIE

Stres nasz codzienny, czy jest naszym wrogiem, czy może nie do końca? Czym jest i jak to właściwie z nim jest? Ludzka odporność na stres przypomina łodygę bambusa: na pierwszy rzut oka nikt nie dałby wiary, a jednak! Ile jest wokół przykładów, które pokazują, jak bardzo potrafimy być elastyczni. To drogocenna nauką, którą czerpiemy z obserwacji natury. Jak ona sobie radzi z trudnościami. Gromadzi witalne siły i kumuluje energię, aby poradzić sobie, kiedy przyjdzie odpowiednia pora. Współczesne tempo życia przekłada się na kondycję psychiczną człowieka, m.in. jego reakcje na stres. Z nim radzimy sobie bardzo różnie. Są tacy, którzy bez stresu i gonitwy nie wyobrażają sobie życia, a są i tacy, którzy w najmniejszej trudnej sytuacji zakopują się pod kołdrę. To jak reagujemy, jest indywidualnie uzależnione.

I. Przyczyna i skutek. To, co jest dla nas wspólne to sam mechanizm, pochodzenie stresu. Jednak to, jak na te same czynniki (stresory) będziemy reagować, jest uzależnione indywidualnie. Stresujemy się zarówno w pracy, jak i w domu. Oczywiście mamy różne zawody, z różnym współczynnikiem stresu. W niektórych zawodach, czy grupach zawodowych, ten współczynnik stresu jest bardzo wysoki. Niezależnie od zawodu i ilości stresu jaki w nim mamy, także ogromnym źródłem stresu może być dom. Jeśli po ciężkiej, stresującej pracy, wracamy do domu, w którym nasz organizm otrzymuje kolejną dawkę stresu, a my nie mamy ani miejsca, ani czasu, a do tego wszystkiego, wiele osób, nie umie zwyczajnie odpoczywać, „resetować”, wyłączać się, lub nie daje sobie do tego prawa. Zaklęty krąg i jak długo ten organizm ma wytrzymać?

II. Zrozumieć mechanizm, pochodzenie stresu. Najczęściej stres kojarzy się nam z wyłącznie z czymś negatywnym. Nie zapominajmy, o tym że ma on te i swoje dobre oblicza! Warto pamiętać, że ma on swoje ewolucyjne uzasadnienie. W dalekiej przeszłości, u człowieka pierwotnego, który udawał się na zdobycie pożywienia i spotykał w drodze z niebezpiecznym zwierzęciem, przez które mógł stracić życie, reakcja na stres wymagała walki lub ucieczki, czyli natychmiastowej aktywności, nad którą nie było czasu rozważać godzinami. Między innymi to pozwoliło człowiekowi przetrwać. Jednak pomimo upływu tysięcy lat ewolucji, mamy do dziś pewną spuściznę po przodkach. Jest nią właśnie ta automatyczna reakcja na czynnik stresujący, pobudzenie części układu nerwowego, zwanego układem współczulnym. W konsekwencji w ciągu kilku sekund następuje bardzo silne wydzielenie przez nadnercza dwóch hormonów: adrenaliny i noradrenaliny. Doprowadza to do przyspieszenia akcji serca, oddechu, rozszerzenia źrenic. Jesteśmy przygotowani (nasz organizm) do walki lub ucieczki. Warto tu dodać, że nie mamy do czynienia, tak jak nasi przodkowie z codziennym kontaktem z dziką zwierzyną, która może nas zjeść. Zatem nasze reakcje i odziedziczony system alarmowy reaguje często w sytuacjach, które nie stanowią zagrożenia życia, a mimo to czujemy się tak, jakby tak właśnie było.

III. Co dzieje się z człowiekiem w sytuacji stresu? Reakcja stresowa jest automatyczna:

  • aktywowane są: układ krwionośny, mięśniowo-szkieletowy, trawienny, nerwowy, odpornościowy, zwiększa się wydzielanie adrenaliny, noradrenaliny, tyroksyny, kortyzolu; powoduje to przyspieszanie akcji serca, zwiększanie napięcia mięśni, pogłębianie i przyspieszanie oddechu, wzrost ciśnienia krwi, zmniejszanie wrażliwości na ból, przyspieszanie procesów przemiany materii, wzrost wydolności i siły fizycznej
  • uwaga osoby koncentruje się na zagrożeniu (zadaniu), człowiek nie zwraca uwagi na pozostałe rzeczy w otoczeniu (zawężenie uwagi), odczuwa niepokój, lęk, czasem złość, gniew lub strach
  • osoba jest pobudzona, zbyt ruchliwa, niecierpliwa, odczuwa przymus działania, w stanie silnego napięcia może nawet zachować się agresywnie.(dlatego niektórzy ludzie w sytuacjach stresowych, zachowują się w sposób szkodliwy dla siebie: palą więcej, jedzą niezdrowo, piją więcej alkoholu itd.).
  • wydajność spada, popełniamy więcej błędów i często czujemy się nieswojo, w konsekwencji myślimy o sytuacji stresującej prawie cały czas i to powoduje, że mamy kłopoty ze spaniem co znowu powoduje, ze wstajemy rano zmęczeni i nasza wydajność spada i tak koło się zamyka

IV. Dwie twarze stresu. Z drugiej strony w psychologii sportu i psychologii motywacji mówi się o zjawisku dobrego pobudzenia (eustres – dobry stres) – motywujący do wysiłku i osiągnięć życiowych). Prawa Yerkesa-Dodsoa opisują, że dla każdego efektywnego zachowania istnieje optymalny poziom pobudzenia fizjologicznego. Mówią o tym, że byśmy mogli sprawnie funkcjonować, pewne napięcie jest niezbędne. Jednak po przekroczeniu punktu optymalnego, przestajemy być aż tak bardzo wydajni. To samo dzieje się, kiedy zadanie z jakim mamy się zmierzyć, oszacujemy jako zbyt trudne, w stosunku do naszych możliwości. Zatem wniosek jest taki, że stres jest częścią życia, może nawet zwiększyć wydajność i motywować do działania. Ale zbyt duży, długo trwający stres, albo zbyt trudna (wg naszego szacunku) sytuacja może sprawić, że zarówno nie będziemy zmotywowani, nie będziemy najlepiej wydajni, i stopniowo organizm będzie stopniowo ulegał destrukcji.

V. „Co za dużo, to niezdrowo”. Zbyt duży stres powoduje, przeciążenie organizmu. Długotrwały stres może prowadzić do wyczerpania fizycznego i psychicznego każdej osoby oraz odczuwania przez nią dolegliwości somatycznych. Gdy sytuacje takie powtarzają się wielokrotnie, mogą z upływem czasu doprowadzić do zmian w stanie zdrowia. Lista schorzeń wywołanych przez stres jest długa, zalicza się do nich m.in.:

  • problemy z płytkim oddychaniem,
  • bezsenność,
  • choroby układu krążenia,
  • choroby autoimmunologiczne
  • rozmaite bóle (głowy, bóle mięśni karku, barków oraz okolicy krzyżowo-lędźwiowej kręgosłupa)
  • owrzodzenie układu pokarmowego oraz bolesnych skurczów jelit
  • obniżenie odporności organizmu i związanych z nią chorób infekcyjnych
  • nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, choroby wieńcowej, zawału mięśnia sercowego
  • depresji, lęków
  • zwiększenia ryzyka zachorowania na chorobę nowotworową
  • innych ( np.: chcąc obniżyć napięcie wywołane przez stres przy pomocy alkoholu, mogą występować dodatkowo schorzenia spowodowane nadużywaniem ww. substancji).

VI. Rozpoznać właściwie stres. Czym właściwie jest stres? Pojęcie pochodzi z fizyki. Stres oznacza: „proces, napięcie, nadwyrężenie, naciągnięcie, wyczerpanie”. Stres to dynamiczna reakcja adaptacyjna organizmu wynikająca z różnicy pomiędzy możliwościami, a wymogami sytuacji, skłaniająca do podjęcia zachowań zaradczych, które mają przywrócić stan równowagi. Stres oznacza: „proces, napięcie, nadwyrężenie, naciągnięcie, wyczerpanie”. Stres to dynamiczna reakcja adaptacyjna organizmu wynikająca z różnicy pomiędzy możliwościami, a wymogami sytuacji, skłaniająca do podjęcia zachowań zaradczych, które mają przywrócić stan równowagi. Pojęcie pochodzi z fizyki i przeniesione na grunt medycyny i psychologii, po raz pierwszy przez Hansa Selye, który zapoczątkował badania nad stresem. Mówił on, że coś ulega zniszczeniu wtedy, pod wpływem nadmiernego obciążenia. Podobnie dzieje się z nami. Fizyka zajmuje się badaniem materii nieożywionej. Z jakiego materiału składa się człowiek? Profesor Selye porównał obrazowo, że człowiek składa się z materii żywej: CIAŁA, UMYSŁU, DUSZY.

VII. Sposoby radzenia sobie. Co zatem zrobić? Ciebie też dotyczy ten problem? Ty też masz dużo stresu? Nie martw się! Jak sobie poradzić?

  • Po pierwsze warto sobie otwarcie powiedzieć, że stresu nie da się zupełnie wyeliminować.
  • Po drugie, że wiedza o stresie jest ochroną przed nim.
  • Po trzecie, tę wiedzę należy wprowadzić w życie, czyli zrobić analizę jak jest teraz i następnie, zadbać o siebie, zmienić nawyki na zdrowe (lub zdrowsze), dbać o swoje zasoby („spiżarnia”). W celu dokonania tych kroków możesz zapisać się na kurs lub warsztat, lub skorzystać z pomocy indywidualnej, gdzie nauczysz się jakie metody będą optymalne dla Ciebie.

VIII. Pomocne sposoby. Metoduczących równowagi między aktywnością i odpoczynkiem, umiejętnością wyłączania się i świadomego odpoczywania jest sporo:

  • praktyka uważności i uważnego przeżywania, która kształtuje zdolność konstruktywnego radzenia sobie ze stresem, z poczuciem zagrożenia i negatywnymi emocjami,
  • stosowanie metod relaksacyjnych i technik oddechowych,
  • nauka rozumienia i akceptacji własnych ograniczeń,
  • ruch,
  • hobby,
  • dobre zarządzanie czasem,
  • Work – life blance”,
  • nauka dobrej komunikacji z otoczeniem,
  • joga,
  • trening Jakobsona

Ćwiczenie dla Ciebie. Analiza. Jakie są twoje obciążenia? Zapisz wszystko, co Cię obciąża i oszacuj na skali od 1 do 10

Masz pytanie, stoi przed Tobą cel, jakieś wyzwanie, chcesz rozwiązać problem? Stoisz w miejscu? Coś Cię hamuje, by ruszyć? Chcesz poznać i zrozumieć siebie oraz zredukować stres? 

Umów się na rozmowę online lub napisz.

Chcesz poznać sprawdzone i skuteczne metody i sposoby, dzięki którym będziesz sprawniej działać i mieć udane życie, lepiej pokonywać codzienne trudności i żyć w zgodzie ze sobą?  Zapraszam Was serdecznie do WAŻKiej SPRAWY,   która zapewnia Wam wygodny i łatwy kontakt do produktów i usług: PORADY, KONSULTACJE, COACHING, WARSZTATY, KURSY ONLINE, E-BOOKI https://dagmarakucewicz.pl/sklep/

itd.  

Udostępnij post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Dzień dobry,

miło mi, że jesteś. Ta strona powstała z myślą o osobach poszukujących pomocy. Być może czujesz się przytłoczona, rozdarta/ -y między obowiązkami, niemożliwością podjęcia decyzji czy brakiem sensu życia…

Nie ma bardziej Ważkiej Sprawy w Twoim życiu niż Twój komfort psychiczny jestem tutaj po to, aby Ci pomóc.

Zapraszam skontaktuj się

kontakt@dagmarakucewicz.pl