jose-a-thompson-VeeZz9sUaic-unsplash
Dagmara Kucewicz

Dagmara Kucewicz

DEPRESJA – melancholia czy choroba?

Słowo “Depresja” jest coraz bardziej powszechne.

Nazywamy nim smutek, melancholię, brak humoru. Ale kiedy ten nie mija? Kiedy mamy do czynienia z chorobą? Po czym poznać objawy depresji i kiedy zwrócić się po pomoc? Tego dowiesz się z poniższego wpisu.

Nie oszczędza żadnej grupy wiekowej. Borykają się z nią zarówno panie jak też panowie, młodzi, w średnim wieku oraz dojrzali, a także coraz częściej młodzież i dzieci…

Wiele osób zna fazy życia, w których głowa wydaje się nigdy nie odpoczywać i nieustannie myśli o przeszłych sytuacjach lub nadchodzących wydarzeniach. Jeśli te stany utrzymują się przez długi czas, nadmierne i negatywne myślenie może stać się bardzo męczący. Taka ekstremalna forma krążenia myśli, która nie prowadzi do żadnego rozwiązania. Często, poprzez tego rodzaju rozmyślanie, uwaga skierowana jest albo w przeszłość, lub w przyszłość, ale nie w chwili obecnej.


Ci, którzy mają trudne, powtarzające się myśli, często cierpią na bezsenność i niepokój. Uporczywe zagłębianie się w te myśli o tym co było, dlaczego, albo co nastąpi, zwykle powoduje, że osoby te są w złym nastroju, frustracji, poczuciu bezsilności i utracie pewności siebie. Może się również zdarzyć, że pojawia się lęk. Może to prowadzić do ciężkiej bezsenności. Pojawiające się zwątpienie i samokrytyka są typowe dla depresji. Coraz trudniej jest odpuścić myśli, które się powtarzają i wywołują nieprzyjemne uczucia.

Osoby próbują złagodzić swoje cierpienie, próbują uzyskać wgląd w swoją sytuację. Jednak myśli są często negatywnie zniekształcone, tak że dalej powiększają smutek i niepokój, zamiast te pomniejszać.

Dorota cierpiała już długo, nie maiła ochoty wstawać z łóżka. Ciągle miała w głowie milion myśli. Jedna tworzyła następną, a ta kolejną i tak bez końca. W konsekwencji czuła się coraz gorzej, nic jej nie cieszyło. Mówiła, że życie straciło sens. dlaczego nie mogę się tak cieszyć jak dawniej??? Miała trudności ze zmobilizowaniem się do najprostszych rzeczy, a także ogromne problemy z nastrojem. Raz zapadała na całe dnie niczym w letarg i nie była w stanie zmusić się do uśmiechu, z trudem wykonywała cokolwiek. Innym razem wszystkiego miała dosyć i dopadała ją wściekłość…Nie miała już na nic siły. Dolegliwości stały się na tyle uciążliwe, że postanowiła poszukać pomocy.

Zapewne często słyszysz wokół siebie o zjawisku depresji, a może i Ty czujesz się od pewnego czasu inaczej, odczuwasz rozmaite dolegliwości czy bóle w ciele. A może masz problemy ze spaniem? Lub ciągle jest Ci smutno?… Czasami też inne objawy i już nie wiesz co to może być? …Depresja nie jedno ma imię. Są jej różne odmiany, a ona sama “chętnie żyje w towarzystwie” innych krewnych jak np.: zaburzeń somatycznych, lękowych: https://dagmarakucewicz.pl/wyjasnienie-pojec/

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) depresja znajduje się na 4 miejscu wśród najczęściej diagnozowanych chorób na świecie. Na depresję cierpi dziś 350 mln ludzi, z czego w Polsce aż 1,5 mln. Niepokojące jest, że choroba dotyka w coraz większym stopniu dzieci i młodzież.

Szacuje się, że w Polsce nawet 20% młodzieży cierpi z powodu zaburzeń depresyjnych, a niektóre dane wskazują, że objawy depresyjne można stwierdzić nawet u co trzeciego nastolatka.

Liczba zdiagnozowanych osób rośnie drastycznie co roku. Dotyczy osób w każdym wieku, poczynając od nastolatków, a nawet dzieci, aż po seniorów. Choroba ta dotyka dwa razy częściej kobiet.

Co dziesiąty pacjent zgłaszający się do lekarza pierwszego kontaktu z powodu innych dolegliwości ma pełnoobjawową depresję, a drugie tyle osób cierpi z powodu pojedynczych objawów depresyjnych.

Depresja to choroba, którą można i należy leczyć, jej objawy mogą mieć charakter nawracający i przewlekły. Obecnie dostępne są dobre i skuteczne metody

Specjaliści mówią, że nastała era melancholii” i paradoksalnie najbardziej zagrożeni zachorowaniem na depresję są ludzie młodzi, którym nieźle się powodzi. Na ogół uważa się, że depresja uwarunkowana jest niepomyślnymi sytuacjami w życiu, ale na stan rzeczy mają nie tylko sytuacja w jakiej się znajdujemy, ale co o niej myślimy.

Jak zatem rozpoznać czy mam depresję czy nie?

Możesz przeczytać zawarte tu kilka informacji, jeśli Cię coś niepokoi, to udaj się na konsultację do specjalisty. Podejrzenie depresji może postawić lekarz psychiatra oraz psycholog. W psychiatrii i psychologii jedną z najważniejszych metod diagnostycznych jest prawidłowo zebrany wywiad od pacjenta, a także obserwacja pacjenta oraz metody badawcze (testy). Tylko wywiad lub tylko samo badanie skalami, bez pełnego badania nie przesądza o rozpoznaniu.

TEST: Skala depresji Becka

składa się z 21 pytań wielokrotnego wyboru i jest jednym z najpowszechniej stosowanych narzędzi oceny nasilenia objawów depresyjnych. Pytania odnoszą się do mogących wystąpić objawów depresji, takich jak m.in.: poczucie beznadziejności czy zaburzenia snu. Przy każdej literze należy udzielić jednej z czterech możliwych odpowiedzi, a następnie zsumować uzyskane punkty i porównać je do norm zamieszczonych na końcu testu. Należy jednak pamiętać, że diagnoza depresji wymaga konsultacji u lekarza psychiatry lub psychologa, a zastosowanie skali ma jedynie charakter pomocniczy. Jej samodzielne wykonanie i obliczenie wyniku nie jest wystarczającą podstawą do rozpoznania depresji. Można je raczej potraktować jako wskazówkę diagnostyczna i zachętę do konsultacji u profesjonalisty. Psychiatra lub psycholog w diagnozie opiera się na zebraniu fachowego wywiadu z pacjentem oraz obserwacji jego stanu psychicznego. Zwykle określa też ramy czasowe jakich pytania mają dotyczyć (np. ostatni dzień, tydzień, miesiąc).

A0. Nie jestem smutny ani przygnębiony 1. Odczuwam często smutek i przygnębienie 2. Przeżywam stale smutek i przygnębienie, nie mogę uwolnić się od tych przeżyć 3. Jestem stale tak smutny i nieszczęśliwy, że jest to nie do wytrzymania
B0. Nie przejmuję się zbytnio przyszłością 1. Często martwię się o przyszłość 2. Obawiam się, że w przyszłości nic dobrego mnie nie czeka 3. Czuję, że przyszłość jest beznadziejna i nic tego nie zmieni
C0. Sądzę, że nie popełniam większych zaniedbań 1. Sądzę, że czynię więcej zaniedbań niż inni 2. Kiedy spoglądam na to co robiłem, widzę mnóstwo błędów i zaniedbań 3. Jestem zupełnie niewydolny i wszystko robię źle
D0. To co robię sprawia mi przyjemność 1. Nie cieszy mnie to co robię 2. Nic mi teraz nie daje prawdziwego zadowolenia 3. Nie potrafię przeżywać zadowolenia i przyjemności i wszystko mnie nuży
E0. Nie czuję się winny ani wobec siebie ani wobec innych 1. Dość często miewam wyrzuty sumienia 2. Czuję często, że zawiniłem 3. Stale czuję się winnym
F0. Sądzę, że nie zasługuję na karę 1. Sądzę, że zasługuję na karę 2. Spodziewam się ukarania 3. Wiem, że jestem karany (lub ukarany)
G0. Jestem z siebie zadowolony 1. Nie jestem z siebie zadowolony 2. Czuję do siebie niechęć 3. Nienawidzę siebie
H0. Nie czuję się gorszy od innych ludzi 1. Zarzucam sobie, że jestem nieudolny i popełniam błędy 2. Stale potępiam siebie za popełnione błędy 3. Winię siebie za wszystko zło, które istnieje
I0. Nie myślę o odebraniu sobie życia 1. Myślę o samobójstwie, ale nie mógłbym tego dokonać 2. Pragnę odebrać sobie życie 3. Popełnię samobójstwo, jak będzie odpowiednia sposobność
J0. Nie płaczę częściej niż zwykle 1. Płaczę częściej niż dawniej 2. Ciągle chce mi się płakać 3. Chciałbym płakać, lecz nie jestem w stanie
K0. Nie jestem bardziej podenerwowany niż dawniej 1. Jestem bardziej nerwowy i przykry niż dawniej 2. Jestem stale rozdrażniony 3. Wszystko to, co dawniej mnie denerwowało, teraz nic mnie nie obchodzi
L0. Ludzie interesują mnie jak dawniej. 1. Interesuję się ludźmi mniej niż dawniej 2. Utraciłem większość zainteresowania innymi ludźmi 4. Utraciłem wszelkie zainteresowanie innymi ludźmi
M0. Decyzję podejmuję łatwo, tak jak dawniej 1. Częściej niż kiedyś odwlekam podjęcie decyzji 2. Mam duże trudności z podjęciem decyzji 3. Nie jestem w stanie podjąć żadnej decyzji
N0. Sądzę, że wyglądam nie gorzej niż dawniej 1. Martwię się tym, że wyglądam staro i nieatrakcyjnie 2. Czuję, że wyglądam coraz gorzej 3. Jestem przekonany, że wyglądam okropnie i odpychająco
O0. Mogę pracować jak dawniej 1. Z trudem rozpoczynam każdą czynność 2. Z wielkim wysiłkiem zmuszam się do robienia czegokolwiek 3. Nie jestem w stanie nic robić
P0. Sypiam dobrze, jak zwykle 1. Sypiam gorzej niż dawniej 2. Rano budzę się 1-2 godziny wcześniej i trudno mi jest ponownie usnąć 3. Budzę się kilka godzin za wcześnie i nie mogę ponownie usnąć
Q0. Nie męczę się bardziej niż dawniej 1.Męczę się znacznie łatwiej niż poprzednio 2. Męczę się wszystkim co robię 3. Jestem zbyt zmęczony aby cokolwiek robić
R0. Mam apetyt nie gorszy niż dawniej 1. Mam trochę gorszy apetyt 2. Apetyt mam wyraźnie gorszy 3.Nie mam w ogóle apetytu
S0. Nie tracę na wadze ciała (w okresie ostatniego miesiąca) 1. Straciłem na wadze więcej niż 2 kg 2. Straciłem na wadze więcej niż 4 kg 3. Straciłem na wadze więcej niż 6 kg
T0. Nie martwię się o swoje zdrowie bardziej niż zawsze 1. Martwię się swoimi dolegliwościami, mam rozstrój żołądka, zaparcia, bóle 2. Stan mego zdrowia bardzo mnie martwi, często o tym myślę 3. Bardzo martwię się o swoje zdrowie, nie mogę o niczym innym myśleć
U0. Moje zainteresowania seksualne nie uległy zmianom 1. Jestem mniej zainteresowany sprawami płci (seksu) 2. Problemy płciowe wyraźnie mnie nie interesują 3. Utraciłem wszelkie zainteresowanie sprawami seksualnymi



Wyniki:

0–11 punktów – brak depresji

12–26 punktów – epizod depresyjny o łagodnym nasileniu

27–49 punktów – epizod depresyjny o umiarkowanym nasileniu

50–63 punktów – epizod depresyjny o głębokim nasileniu

Opracowano na podstawie: Beck AT, Ward CH, Mendelson M, Mock J, Erbaugh J (1961), An inventory for measuring depression, Archives of General Psychiatry, 4: 53-63

Oznaki i symptomy depresji:

Mamy do czynienie z czterema grupami objawów depresji: zaburzenia nastroju, zaburzenia myślenia, lub poznawcze, motywacyjne, i fizyczne. W depresji stwierdza się triadę poznawczą autorstwa Aarona Becka, czyli występowanie negatywnych myśli dotyczących siebie, otoczenia i przyszłości.

Triada Becka:

  • Negatywny wizerunek siebie („rzeczy są złe, ponieważ ja jestem zły”)
  • Negatywna ocena wszelkich doświadczeń (wszystko zawsze było złe)
  • Negatywny obraz przyszłości (przewidywanie niepowodzeń)

Depresja charakteryzuje się obniżeniem nastroju, utratą zainteresowań i odczuwania przyjemności, spadkiem energii i poczucia własnej wartości, zaburzenia motywacji, pesymistycznym patrzeniem w przyszłość i utrwalaniem/umacnianiem negatywnych przekonań (negatywny dialog wewnętrzny), przeświadczeniem o własnej winie za wszelakie zdarzenia, objawy fizyczne (zaburzeniami snu- trudności w zasypianiu i przebudzanie się wczesnym rankiem, zmęczenie w ciągu dnia, brak apetytu, brak zainteresowania seksem) oraz trudnościami w koncentracji. Depresji często towarzyszą objawy lęku. Zmiany widoczne są także w otoczeniu- nawet pozytywna komunikacja w domu, związku jest odbierana, filtrowana przez taką osobę jak negatywna, spotyka się z negatywną reakcją.

Objawy

Stopniowa utrata radości życia i odczuwania przyjemności, umiejętności cieszenia się rzeczami i wydarzeniami, które do tej pory były odczuwane jako radosne, aż do całkowitego ich zaniku (anhedonia). Obniżenie nastroju i przeżywania, połączone ze zobojętnieniem („jest mi wszystko jedno, co się dzieje i co się stanie”), poczucie pustki. Czasami zmienny (labilny), drażliwy nastrój, trudność w kontrolowaniu własnego nastroju oraz smutek (mające głęboki i przenikliwy charakter, doświadczane przez większość czasu), płacz, który coraz trudniej kontrolować, a czasami niemożność panowania nad własnymi emocjami, impulsywność niezgodna z dotychczasowym zachowaniem.

Objawy podstawowe:

  1. Obniżony nastrój
  2. Utrata zainteresowań i zdolności do radowania się
  3. Zmniejszenie energii prowadzące do wzmożonej męczliwości i zmniejszenia aktywności.

Objawy dodatkowe:

  1. Osłabienie koncentracji i uwagi.
  2. Niska samoocena i mała wiara w siebie
  3. Poczucie winy i małej wartości (nawet w epizodach o łagodnym nasileniu)
  4. Pesymistyczne, czarne widzenie przyszłości
  5. Myśli i czyny samobójcze
  6. Zaburzenia snu
  7. Zmniejszony apetyt

Jeśli i Ty widzisz u siebie lub swoich bliskich objawy depresji,

zadzwoń lub napisz.

Udostępnij post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Dzień dobry,

miło mi, że jesteś. Ta strona powstała z myślą o osobach poszukujących pomocy. Być może czujesz się przytłoczona, rozdarta/ -y między obowiązkami, niemożliwością podjęcia decyzji czy brakiem sensu życia…

Nie ma bardziej Ważkiej Sprawy w Twoim życiu niż Twój komfort psychiczny jestem tutaj po to, aby Ci pomóc.

Zapraszam skontaktuj się

kontakt@dagmarakucewicz.pl