Sen
Dagmara Kucewicz

Dagmara Kucewicz

ZDROWY SEN

Czym jest zdrowy sen zdrowy i dlaczego jest taki ważny?

Czy śpisz wystarczająco dobrze i odpowiednio długo? Na początek warto nabyć trochę wiedzy o samym śnie, czym jest, jakie są mity wokół spania, jak śpimy w różnym wieku, jakie mamy oczekiwania wobec snu.

Sen jest jedną z podstawowych potrzeb biologicznych naszego organizmu. Często można spotkać się z powiedzeniem, że “Sen jest najlepszym lekiem”. Pozwala między innymi wypocząć po całym dniu pracy i zadań, a także pozwala zregenerować siły w chorobie. Bez snu nie możemy sprawnie funkcjonować.

Podczas snu jest zmniejszona aktywność ruchowa organizmu, przyjmujemy postawę, która pozwala odciąć się od zewnętrznych bodźców. Niemniej nasz układ nerwowy jest nadal aktywny.

Co do zapotrzebowania snu, to również mienia się ono wraz z wiekiem.

Ile snu potrzebuje dziecko, a ile dorosły?

WiekLiczba godzin snu na dobę
Noworodki od 0 do 23 miesięcy14-16 godzin
Dzieci od 2-13 lat10 – 11 godzin
Nastolatki 14-18 lat8-11 godzin
Dorośli 19-45 lat7-9 godzin
Dorośli 45- 64 lat7-9 godzin
Seniorzy7- 8 godzin

Na podstawie wyników badań badań Die Deutsche Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin (DGSM)

Być może Twoim zdaniem śpisz zbyt mało, a może oceniasz, że Twój sen nie jest wystarczająco dobry. Czy jest tak faktycznie, zapraszam Cię do wykonania testu, odpowiedzenia na pytania:

Ateńska Skala Bezsenności. Proszę zakreślić numer przy haśle odpowiadającym wymienionym poniżej objawom, jeśli objawy te występowały co najmniej trzy razy w tygodniu w ciągu ostatniego miesiąca.

1) Zasypianie po położeniu się do łóżka i zgaszeniu światła:

0. szybkie

1. nieznacznie opóźnione

2. opóźnione

3. bardzo opóźnione lub bezsenność przez całą noc

2) Budzenie się podczas nocy:

0. nie występuje

1. sporadycznie

2. często

3. bardzo często lub bezsenność przez całą noc

3) Budzenie się rano wcześniej niż planowano:

0. o zamierzonej godzinie

1. nieznacznie wcześniej

2. znacznie wcześniej

3. dużo wcześniej lub bezsenność przez całą noc

4) Całkowity czas snu:

0. wystarczający

1. nieznacznie niewystarczający

2. wyraźnie niewystarczający

3. całkowicie niewystarczający lub bezsenność przez całą

noc

5) Jakość snu, niezależnie od czasu jego trwania:

0. satysfakcjonująca

1. nieznacznie niesatysfakcjonująca

2. wyraźnie niesatysfakcjonująca

3. całkowicie niesatysfakcjonująca

6) Samopoczucie następnego dnia:

0. dobre

1. nieznacznie gorsze

2. wyraźnie gorsze

3. wybitnie gorsze

7) Sprawność psychiczna i fizyczna następnego dnia:

0. niezaburzona

1. nieznacznie zaburzona

2. wyraźnie zaburzona

3. wybitnie zaburzona

8) Senność w ciągu dnia:

0. nie zdarza się

1. nieznaczna

2. wyraźna

3. bardzo nasilona

Wyniki:

≤ 5 punktów – to wynik wskazujący na normę, jest wysoce prawdopodobne, że nie doskwiera Tobie problem bezsenności, jednak jeśli martwisz się swoim snem skontaktuj się z terapeutą

6–10 punktów – ten wynik wskazuje, że znajdujesz się na pograniczu normy. Zapoznaj się z artykułem zastosuj wskazówki, jeśli chcesz możesz umówić się na konsultację ze specjalistą

> 10 punktów – jest wielce prawdopodobnie, że cierpisz na bezsenność. Najlepiej będzie, gdy skontaktujesz się ze specjalistą

Jeśli z wyżej zawartego testu wynika, że cierpisz na jakiś problem związany ze snem, polecam przeczytaj artykuł i skontaktuj się z terapeutą w celu dogłębnej diagnozy oraz rozpoczęcia terapii bezsenności.

Bezsenność i zaburzenia snu mają wiele twarzy i rozmaite przyczyny. Niestety jest to obecnie bardzo powszechny problem.

Według ICD 10 mamy następujący podział problemów ze snem:

F51Nieorganiczne zaburzenia snuNie obejmuje: zaburzenia snu (organiczne) (G47.–)
F51.0Bezsenność nieorganicznaNie obejmuje: bezsenność (organiczna) (G47.0)
F51.1Nieorganiczna hipersomniaNie obejmuje: hipersomnia (organiczna) (G47.1), narkolepsja (G47.4)
F51.2Nieorganiczne zaburzenia rytmu snu i czuwaniaPsychogenne odwrócenie rytmu: okołodobowego, dnia i nocy, snu
F51.3Somnambulizm (sennowłóctwo)
F51.4Lęki nocne

Zatem zgodnie z klasyfikacją ICD 10:

Bezsenność nieorganiczna polega na niedostatecznej ilości i/lub jakości snu, utrzymującej się przez dłuższy czas. Stwierdza się trudności w zasypianiu, trudności w utrzymaniu snu lub zbyt wczesne budzenie się. Bezsenność jest częstym objawem licznych zaburzeń psychicznych i somatycznych”.

Powody bezsenności mogą być rozmaite. Weź swoją bezsenność pod lupę. Poznaj własne powody zaburzeń snu:

  • Czy masz kłopoty z zasypianiem?
  • Czy raczej wybudzasz się w nocy, nad ranem?
  • A może borykasz się z jeszcze innymi trudnościami?

cdn.

Udostępnij post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Dzień dobry,

miło mi, że jesteś. Ta strona powstała z myślą o osobach poszukujących pomocy. Być może czujesz się przytłoczona, rozdarta/ -y między obowiązkami, niemożliwością podjęcia decyzji czy brakiem sensu życia…

Nie ma bardziej Ważkiej Sprawy w Twoim życiu niż Twój komfort psychiczny jestem tutaj po to, aby Ci pomóc.

Zapraszam skontaktuj się

kontakt@dagmarakucewicz.pl